سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و این معنى به لفظى دیگر از آن حضرت روایت شده است که : ] دل بیخرد در دهان اوست و زبان خردمند در دل او [ و معنى هر دو یکى است . ] [نهج البلاغه]

قصه بچه بسیجی


حضرت آیت الله العظمی خامنه ای:
خوشا به حالتان!
در ایام البیض سه روز متعارف ماه رجب یا ماه شعبان، ما تعداد معدودی در قم دیده بودیم که اعتکاف می کردند؛ آن هم غالباً طلبه ها. در غیر آن معمول نبود. امروز در ایام اعتکاف، دانشگاهها و مساجد و سرتاسر کشور و مساجد جامع، مملو از معتکفین است؛ .... چه کسانی؟ پیرمردها؟ پیرزن ها؟ نه، همین جوانها، جوانترینها. این دیگر در دنیا نظیر ندارد.(1) خیال می کنند که جوانان بی دینند! جوانان گاهی از پدرانشان دیندارترند! این مجالس عظیم مذهبی، این دعاها، همه نشانه دینداری جوانان است. دلهای این جوانان - دختر و پسر - پاک و روشن است؛ زود و راحت با خدا ارتباط پیدا می کنند؛ آیا اینها بی دینند! سنت اعتکاف در میان مردم ما نبود؛ اما چند سال است که در ایام اعتکاف، در خیلی از شهرها مساجد عمده پر از معتکفانی می شود که اغلب جوانند. نخیر؛ جوانان ما اغلب متدینند و آحاد ملت به دین و ارزشهای دینی پایبندند.(2)
این پدیده عمومی؛ این که ده ها هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کنند، آن هم اغلب همه جوان، جزو رویش های انقلاب است. خوشا به حالتان معتکفین عزیز! توصیه من این است که در این سه روزی که شما در مسجد هستید، تمرین مراقبت از خود بکنید؛ حرف که می زنید، غذا که می خورید، معاشرت که می کنید، کتاب که می خوانید، فکر که می کنید، نقشه که برای آینده می کشید، در همه این چیزها مراقب باشید رضای الهی و خواست الهی را بر هوای نفستان مقدم بدارید؛ تسلیم هوای نفس نشوید. تمرین این چیزها در این سه روز می تواند درسی باشد برای خود آن عزیزان و برای ماها که این جا نشسته ایم و با غبطه نگاه می کنیم به حال جوانان عزیزمان که در حال اعتکاف هستند. با عمل خودتان به ما هم یاد بدهید.(3)
1- دیدار مردم گرمسار (21/8/85)
2- دیدار اقشار مختلف مردم (11/12/78)
3- نماز جمعه تهران (28/5/84 )

آیت الله العظمی تبریزی(ره):
این سنت حسنه ترویج شود
مرحوم میرزا(ره) دوست داشتند روزهای اعتکاف ولو یک روز هم که باشد، در جمع معتکفین حاضر شوند که در چندین نوبت این توفیق برای ایشان حاصل شد و در مسجد امام حسن عسکری(ع) در جمع معتکفین حاضر شدند. فرزند مرحوم میرزا(ره) می گوید: «دو سال قبل از فوت ایشان سرما خوردگی شدیدی برایشان عارض شد و به خاطر مشکل خونی که داشتند، سرما خوردگی برایشان بسیار خطرناک بود، ولکن چون وعده فرموده بودند نماز صبح معتکفین را بخوانند، با شوق فراوان در جمع معنوی معتکفین حاضر شدند و راضی نشدند به خاطر سرماخوردگی در آن جمع نورانی حاضر نشوند.
مرحوم میرزا (ره) ایام بیض، سه روز را تعطیل می کردند، بعضی دوستان به ایشان عرض می کردند: «همه طلاب که به اعتکاف نمی روند، سه روز درس را تعطیل نکنید!» معظم له فرمودند: «این سنت حسنه اعتکاف باید ترویج و تقویت شود و ما تعطیل می کنیم تا علاوه بر روشن شدن اهمیت این روزها، خود هم ثوابی برده باشیم و انشاء الله این کار در میزان اعمال ثبت شود.»
 
 
آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره):
جدایی از مظاهر دنیا
این عبادت آنچنان مهم است که حق تعالی دو پیامبر عظیم الشأن خویش ابراهیم و اسماعیل(ع) را مأمور فرمود تا مهمترین و بهترین نقطه عالم، بیت الله الحرام را برای طواف کنندگان و معتکفین و اهل رکوع و سجود، تطهیر و آماده نمایند. اعتکاف عبادتی است که انسان خود را از همه مظاهر دنیوی جدا ساخته و در مرکزی که همیشه بندگان خدا، مشغول عبادت و راز و نیازند، پناه گرفته و با داخل شدن در حرم معنوی حق خود را محرم و مقرب خاص باری تعالی نموده و با ماندن در مسجد خود را از همه آلودگیها و ظلمتها و هر مقام غیرخدایی جدا ساخته و اقامت جدیدی در توی حق را آغاز می نماید. با اعتکاف است که به راحتی می توان مراتب و درجات و انواع استغفار را که در حالات دیگر معمولا نمی توان به آن رسید، تحصیل نمود. در اعتکاف است که نفس انسان آن قدر نورانی می شود که به راحتی می تواند در وادی های بلند معنویت گام نهد و بالاخره با اعتکاف می توان به مقصود اصلی دلهای عارفان و عابدان رسید. باید با اعتکاف قدرت خداوندی را در وجود خود احیا نمایند و بتوانند با همه مظاهر شیطانی و همه قدرتهای ضد خدایی مبارزه نمایند. رجب1427
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
تحول عمیق در جوانان
از عباداتی که از جهاتی شباهت با حج و عمره دارد و ثواب آن هم با حج و عمره شبیه می باشد، اعتکاف است. سه روز به خانه خدا پناه بردن،از همه چیز و همه کار بریدن و روزه داشتن، شب و روز به یاد خدا بودن و عبادت کردن و تلاوت قرآن نمودن و سرانجام در خویش فرو رفتن و اندیشیدن و خودسازی کردن و به اصلاح عیوب خود و رفع کاستی ها پرداختن، برنامه سازنده عجیبی است برای آنها که قدر آن را بشناسند و حق آن را ادا کنند.
پیغمبر اکرم(ص) با آن که سن مبارکش در مدینه کم نبود به اعتکاف اهمیت فوق العاده ای می داد و حتی در بعضی از سال ها که بر اثر غزوات اسلامی فرصت اعتکاف نیافت در سال بعد آن را قضا نمود.بحمدالله در سالهای اخیر سنت اعتکاف که تقریباً فراموش شده بود رونق فراوانی یافته و همه قشرها از آن استقبال کرده اند که در این میان، اقبال جوانان، بسیار چشمگیر است.
ما یقین داریم سنت سازنده اعتکاف می تواند تحول عمیقی در محیط ما خصوصاً در نسل جوان ما ایجاد کند.
اعتکاف دوره فشرده انسان سازی است که آثار بسیار ارزشمندی دارد. به گونه ای که خداوند پاداش چندین ماه عبادت را در سه روز به انسان می دهد. اعتکاف فرصتی مناسب برای خودسازی جوانان و دیگر افراد جامعه برای بیمه کردن خود در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان است. مردم و جوانان به اندازه ای به فضیلت اعتکاف آگاه شده اند که دیگر مساجد شهر پاسخ گوی سیل مشتاقان نیست.
آیت الله العظمی جوادی آملی:
دعای معتکف یقینا مستجاب است
از این که اعتکاف در کنار طواف و ع دل رکوع و سجود قرار گرفته، معلوم می شود که از بارزترین مصادیق بندگی در پیشگاه ذات اقدس اله است.
ارزش اعتکاف به حدی است که یکی از برجسته ترین ارکان دین، شرط آن قرار می گیرد! همانگونه که نماز بدون طهارت تحقق نمی یابد؛ که:«لا صلاة إلا بطهور» اعتکاف هم بدون روزه صحیح نیست؛که:«لا اعْتکاف إلا بصومٍ» و این از سخنان بلند ائمه اطهار (ع) است.
ماه رجب، ماه ولایت و ماه اولیای خداوند است. اعتکاف در این ایام، مصادف با زمانی است که دعا در آن مستجاب است. طبیعی است که اعتکاف در چنین زمانی، فیض خاص خود را دارد. دعا در همه حال عبادت است، به ویژه آنکه با اعتکاف همراه باشد.
انسان معتکف از چند جهت به خدا نزدیک است. روزه اش مایه قرب اوست؛ چون آن را قربه ً الی الله انجام داده. نمازش مایه قرب اوست؛ چون «الصلاه قربان کل تقی». حضورش درمسجد، مایه تقرب اوست؛ چون در خانه کسی است که بندگان روزه دار و صالح خود را نومید بر نمی گرداند. اعتکاف او هم به خودی خود ابزار تقرب اوست. این انسان با صافی ضمیر و طهارت روح، توان آن را دارد که با ذات اقدس اله مناجات کند؛ چون هم نماز دارد، هم روزه دارد و هم در مسجد و در خانه کسی است که میهمانان خود را ناامید بر نمی گرداند. پس دعای بنده روزه دار نمازگزار و معتکف یقیناً مستجاب است.
حکمت عبادات،بخش ششم
منبع: هفته نامه صبح صادق


یک بسیجی ::: چهارشنبه 87/4/26::: ساعت 5:29 عصر


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 25
بازدید دیروز: 19
کل بازدید :291586
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
یک بسیجی
من یک بسیجی ام. شاید نه یک بسیجی واقعی ولی حداقل اسمش باعث افتخاره من است.
 
 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<